Friday, August 17, 2018

Buasir- Kecutkan Buasir

Kurangkan Buasir Dengan Suplemen Shaklee 

Buasir ialah keadaan di mana salur darah vena membesar, meradang dan membengkak di bahagian bawah rektum dan dubur.

Terdapat 2 jenis buasir yang diklasifikasikan mengikut di mana berlakunya pembengkakan salur darah vena tersebut. Kedua-dua jenis buasir ini mempunyai simptom dan masalah yang berbeza.



1) BUASIR DALAMAN



Kebiasaannya buasir ini terletak jauh ke dalam rektum dan ia tidaklah terasa sakit gatal. Buasir ini tidak lah terlalu merbahaya akan tetapi ia juga boleh mengakibatkan berlaku pendarahan jika anda terlalu meneran dan terdapat gangguan pada laluan najis semasa membuang air besar.
Jika berlaku pendarahan, anda boleh nampak kesan pada tisu atau di mangkuk tandas. Jika keadaan ini berlaku anda perlu mendapat bantuan perubatan, kerana darah tersebut mungkin datang dari sumber lain seperti ketumbuhan atau kanser kolorektum.


2. BUASIR LUARAN



Buasir ini sering kali berlaku dan ia agak merbahaya kerana boleh mengakibatkan gejala-gejala seperti sakit, pedih dan gatal di dubur. 
Jika buasir ini tersepit (bekalan darah akan terputus), bekuan darah akan terjadi di dalamnya menyebabkan ia terasa amat sakit. Apabila sahaja salur darah vena rektum teregang atau memberi dan terjadinya buasir adalah sukar untuk ia dibuang atau ditanggalkan sepenuhnya. Buasir ini akan berulang kembali walaupun dengan tekanan atau bebanan yang lebih ringan berbanding dengan yang dahulunya.



Penyebab Utama


- Faktor utama (Tekanan pada otot - otot disekeliling pangkal hujung dubur - Internal and external anal sphincter).

»» Meneran dengan kuat (ketika membuang najis keras atau sembelit) 

»» Sentiasa duduk @ Jarang melakukan senaman " Kegel Exercise"Duduk mencangkung di dalam tandas terlalu lama.

»» Batuk yang teruk @ Kuat dan kerap berlaku.

»» Cirit-birit yang teruk, kerap dan berpanjangan. 

»» Mengangkat berat secara berlebihan dan berpanjangan.

»» Kurang mengambil sayuran - sayuran dan buah - buahan di dalam pemakanan seharian sebagai pelawas.

»» Kurang meminum air di dalam seharian.

»» Kuat merokok (Lebih 3 batang rokok sehari).

»» Bersalin normal yang tidak teratur.




Terlebih dahulu anda perlu mengenalpasti penyebabnya, kemudian jauhkan diri anda dari faktor - faktor penyebab penyakit tersebut. Tiada gunanya anda merawat buasir tersebut kemudiannya anda meneruskan semula amalan yang boleh mencetuskan semula keadaan ini. Apabila anda telah bertekad untuk menghapuskan faktor-faktor pencetus buasir, maka barulah anda boleh merawatnya. Terdapat dua matlamat untuk merawat buasir. Pertamanya menghentikan gejala atau simptom (sakit, pedih dan gatal). Keduanya ialah mengecutkan buasir tersebut. Ingat "Pencegahan penyakit lebih baik daripada merawatnya".


SET BUASIR SHAKLEE


Suplemen Shaklee juga ada buat mereka yang ada buasir sekaligus membantu menyelesakan masalah sembelit


OMEGA GUARD


Suplemen minyak ikan terbaik di dunia kerana kaya dengan EPA dan DHA. Ia juga sangat bagus untuk kesihatan sendi dan otot. Beri rasa yang melegakan apabila membuang air besar yang sakit dan perit. Dan juga membantu mengecutkan otot yang bengkak


OSTEMARTIX


Suplemen kalsium dalam bentuk kaplet yang mudah ditelan. berkesan membantu mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar. Ia juga memberi keselesaan apabila ada luka di bahagian dubur kerana ostematrix juga boleh melembutkan najis. Membantu membekukan darah dan mengelak kanser usus. Ostematrix ini banyak membantu wanita hamil / lepas berpantang yang ada sembelit.

                        


Hubungi saya, Pengedar Sah Shaklee.

»» 012-5311176


Kenapa anda perlu hubungi saya ???


Setiap pembelian produk shaklee dengan saya anda wajib menerima konsultasi percuma daripada saya. Boleh hubungi saya untuk pembelian Kerana saya Pengedar aktif Shaklee yang sah.


Saya sediakan perkhidmatan COD area sungai petani dan kawasan yang berdekatan

No comments:

Post a Comment